fredag 29 juli 2011

Teknikens under?

I alla städer med någorlunda självakting finns ett Kreativum, Tom Tits eller som här i Luleå: Teknikens Hus. Ett ställe där familjer kan lattja med teknik.

I bilen på vägen dit för några dagar sen berättade jag för barnen om mina 20-25 år gamla minnen från stället: "Man kunde köra radiostyrda båtar, köra en robotarm och leka gruva". Vi löste entrébiljett och kastade oss över attraktionerna. Som fortfarande var radiobåtar, robotarm och gruva.

Just ja, det var ju en ny utställning med bebisdockor i små sjuksängar där man kunde leka "Rädda så många undernärda barn i u-länderna som möjligt genom att peta i dom virituell näring, medicin och närhet i superfart". Jätteviktigt budskap men inte en diskussion jag vill ta på Trevliga familjeutflykten. "Jo, nu har ju vi det roligt här på Teknikens hus, men många andra barn ligger och dör just nu. Ska vi testa båtarna nu?"

Det som var roligast enligt hela familjen var att skjuta vattenraketer utomhus. I övrigt tycker jag att man får ta och skärpa till sig lite så man inte blir ett Teknikens Museum istället för Teknikens Hus. För det var väl inte riktigt tanken?

Dagar som Lulebo: 33
Dagsnotering på flyttångestskalan: 4 (Vännerna! Hade det inte varit för att vi just hittat en förskolekompis till 3 tvärs över gatan så hade dagsnoteringen varit en relativt hög femma)

3 kommentarer:

  1. Mona B E.........29 juli 2011 kl. 20:36

    Vill bara tala om att du är saknad i min radio Tova! Glad att ni har flyt och trivs!

    SvaraRadera
  2. Mona: Tack! Jag saknar mina lyssnare. Ni har fina öron.

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med. Teknikens hus behöver verkligen en uppryckning.

    SvaraRadera