söndag 10 juli 2011

Ett rejält skjut i blekingsk anda

I helgen har vi haft besök från Karlskrona, eller i alla fall delvis. Min vän Andrea bor visserligen där sen tio år tillbaka och hennes båda barn är födda där, men hjärtat och rötterna finns i Västerbotten som i regel besöks två gånger per år. Och är man bara 30 mil (det är nästgårds för en norrlänning) från mig och min familj (ja, du förstår ju hur härliga vi är) så kvistar man naturligtvis över för att säga hej.

Ungarna lekte kanonbra ihop som vanligt trots ålderspannet på 3-9 år och studsade och kurragömmade och spelade så att den mest inbitne montessoripedagog hade suttit och klappat händerna av pur förtjusning och gav mig omedelbar separionsångest. "Tänk att vi förstör den här fina barnavänskapen med 151 mils avstånd".

Nå, denna (oftast) harmoniska lek gjorde att vi vuxna frampå kvällen kunde dra igen skjutdörrarna till det som annars ger fritt blås in till köket och låta ungarna härja i vardagsrummet medan vi härjade på andra sidan med vin och frispråkigt vuxenprat.

Skjutdörrarna må vara i fulaste furu, men jag älskar de ändå. Funktionellt är bra.

Och eftersom du antagligen känner dig lurad av rubriken: Ett blekingskt skjut är ungefär som ett vanligt skjut, men med mer gutturala läten.

Dagar som Lulebo: 15
Dagsnotering på flyttångestskalan: 4

Give me som wood en lördagkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar