torsdag 25 augusti 2011

Högtravande ordbajseri 300 poäng

Jag är 35 år och har i 12 år arbetat med att ta in, sålla och sammanfatta information, tyda kryptiska pressmeddelanden och lyssna efter om politikern verkligen svarade på frågan. Min man har hållt på med samma sak i 18 år och vi gör det rätt bra. Ändå lyckas vi inte riktigt tyda infon från Luleå Tekniska Universitet nu när vi ska begå akademisk premiär.

Det är ett virrvarr av alumner, fonter och paper som varvas med diverse registeringar, login och tvetydiga utskick med krångliga formuleringar. Som alltid när det har med högskolor och universitet och göra känns det som att man tar simpel fakta och information och krånglar till det hela så mycket som möjligt och slår lite i synonymordboken och hittar det absolut mest obegripliga ordet och klämmer in det. Då blir det svårt att förstå för vanligt folk så att akademikerna som skrivit texten ska känna sig smarta och belästa och att de där studielånen på tvåhundratusen gett utdelning.

På måndag börjar min distanskurs, men jag har fortfarande inte greppat vad jag ska göra då. Hade jag varit aningen mindre motiverad att gå kursen hade jag kanske skitit i det hela eftersom jag uppenbarligen är för dum för den akademiska världen?

Jag kanske får mygla till mig ett intyg på att jag har dyslexi så att jag får informationen i Lättläst version, eller så får jag börja med att läsa några hundra poäng i den förberedande kursen Högtravande Ordbajseri.

Dagar som Lulebo: 60
Dagsnotering på flyttångestskolan: 4 (vilket också antagligen är så många poäng som jag kommer klara på LTU)

3 kommentarer:

  1. När jag pluggade vid LTU så brukade jag läsa upp beskrivningarna av våra uppgifter för Magnus, han fattade lika lite som jag gjorde.

    SvaraRadera
  2. Åh! Har oxå läst en distankurs där. Det enda som gjorde det hyfsat lätt att hajja deras märkliga "system" var att jag samtidigt läste en kurs på Linneuniversitet och dom har en såndär lär-plattform som är ÄNNU värre. Jag börjar gråta varje gång jag försöker logga in mig.

    Men. Du vet egentligen hur det är på universitet. Du ska snabbt ta reda på vad dom egentligen frågar efter, se till att göra minsta möjliga och sedan svara exakt på frågan som dom frågade i början. Mygla och ögontjäna. Sånt man gör varje dag :-D

    SvaraRadera
  3. Det är alltså universiten det är fel på och inte oss. Bra.

    SvaraRadera