lördag 1 oktober 2011

Pridefestivalen till Rutvik

Det har blivit ett uppehåll i bloggandet eftersom förra veckans inlämningsuppgift "självbiografisk novell med en stor portion fiktion" till kursen i Kreativt skrivande lade vantarna på all skriftlig energi. Nu ska bloggen få uppmärksamheten tillbaka.

Jag slokade lite här om dagen och tog en promenad längs byavägen i kvällsmörket och dimman, ett riktigt Jack the Ripper-väder som passade utmärkt till min sinnesstämning. Jag gick in i villaområdena och passade på att glo in genom de upplysta fönstren jag passerade och både människorna och rummen jag såg var ganska så lika alla andra. Då slog det mig vad Rutvik behöver. Mångfald.

Jag tror inte att en enda av byns 1000 invånare är invandrare. 70-åriga Marianne från Holland och pizzabagaren som pendlar in från stan gills inte riktigt. Så ro hit med några araber och kanske en moské!

Regnbågsfamiljer, transor eller butchflator har jag inte heller sett röken av. Ro hit med en bögklubb och varför inte en Pride-festival när vi ändå är i farten!

Kanske kan det bli en början till mångfald om fler vågade vägra långsmala kökslådor i fanér med avlånga handtag i borstat stål och liggande kakel ovanför diskhon. Så ro hit med lite otrendiga köksluckor och furupaneler!

Likriktning är så tråkigt.

Se så glatt och trevligt det blir på en gång.


Dagar som lulebo: 98
Dagsnotering på flyttångestskalan: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar