tisdag 15 november 2011

Nu har det hänt!

På fyraårsdagen lossnade det. Jag tyckte jag hörde det i en mening där hon nämnde order krok. Sa hon verkligen... R? Ett riktigt uppländskt R istället för det där gutturala hon hann anamma i Blekinge trots att hela hennes familj använder den andra varianten? Detta krävde vidare efterforskningar.
- Säg arm.
- Aaaaam.
Typiskt Karlskronitiskt, man sväljer helst R:en som kommer före en konsonant inne i ord. Den småhungrige Karlskroniten beställer till exempel "kååååv med göööökdRRRRRRessing".

En logoped sa en gång till mig att uppländska R är svårare att få till än de sydländska av någon märklig anledning, många barn får till ett J istället. Så jag körde en luring.

- Säg ajm.
- Ajm!
- Säg arrrrrm.
- Arm!

Där satt den. Och därmed kanske hon slipper gå till logopeden. Förlåt blekingar, men era R betraktas som ett talfel här. Personligen kommer jag hädanefter alltid beställa kååååv på stan för att hedra staden mina barn föddes i.

Kååååv med bRRRRRRööö


Dagar som Lulebo: 142
Dagsnotering på flyttångestskalan: 3
PS. Kanske kommer det ett avgörande om det där eventuella jobbet imorgon.

1 kommentar:

  1. Grattis! =) Och jag tar inte åt mig. Jag kan säga både korv med riktigt R och kååv. ;-) Säger det mest ibland för att Sofia tycker det är kul. Värst är nog allt karlskrontiskan förstås.

    SvaraRadera